28 Aralık 2009 Pazartesi

MERCHANDISING(TanzimTeşhir) NEDİR?

Ürünlerin satış noktalarında (market, bakkal, hipermarket vb.) bulunabilirliği, fark edilebilirliği ve satın alınabilirliğini arttırmak ve kolaylaştırmak için tüketicilere yönelik yapılan her türlü iletişim ve aktivitelerin bütününe Merchandising (Tanzim-Teşhir) denir.
Satış noktalarında müşteri ile karşı karşıya gelindiğinde iki farklı aktivite dikkat çeker.
1- Talep yaratabilmek ve
2-Talebi karşılayabilmek.

Satışın sağlanabilmesi için önce talebin yaratılması gerekmektedir. Bunun için en etkili yöntemlerden biri tanzim-teşhir uygulamalarıdır. Tanzim-Teşhir tüketicin satın alma kararını etkilemek, rakibe göre avantaj sağlamak, karlı satışı elde etmek, marka bağımlılığı yaratmak ve alışverişi kolaylaştırmak için yapılır. Ürünler ne kadar çok satın alınırsa o kadar çabuk tüketilir. Merchandising teknikleri satışı arttırırken, markanın pazar payını genişletmesine de yardımcı olur.
Merchandising kapsamına giren uygulamalar / çalışmalar nelerdir?

Doğru ve etkin fiyat etiketlemeleri, Mağaza içinde satın alınan özel yerler (sepetler, gondollar), özel tasarım satış standları, ürünün fark edilmesini sağlayacak her türlü etkinlikler, özel satış destek kampanyaları, özel promosyon kampanyaları vb. gibi faaliyetlerin hepsi bu kapsama girer.
Tanzim teşhir elemanlarına da çok önemli görevler düşer. Kendi satış rutları içindeki satış noktalarını ziyaret ederek, bu satış noktalarında satılan şirket ürünlerinin tanzim teşhirlerini yaparlar. Ürünlerin satış noktalarındaki yerleşimleri, rafların genel olarak düzeni, fiyat etiketlemelerinin doğru yapılması, ürünün tüketiciler tarafından düzgün görülmesinin sağlanmasını tanzim teşhir elemanları gerçekleştirir.

Merchandising çalışmalarının firmaya / markaya katkısı nedir?

Merchandising çalışmalarının firmaya / markaya sağladığı katkılar genel şunlardır:


1- Kısa sürede satışı sağlar.
2-Stokların eritilmesine yardımcı olur.
3-Marka bağımlılığı sağlar.
4-Markanın satış noktalarında ayırt edilmesini sağlar.
5-Markayı tüketiciye yaklaştırır.
6-Rakibe karşı avantaj yakalanmasını sağlar.

Merchandising çalışmalarında dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir?



1-Doğru yerde doğru kararların alınması,
2-Mağazanın büyüklüğü ile yapılacak tanzim teşhirin doğru orantılı olması,
3-Hedef kitleye ulaşmanın en uygun olduğu zamanların planlanması (Okula dönüş kampanyaları, yaza giriş kampanyaları vb.),
4-Doğru tanzim teşhir elemanlarının seçilmesi, bu önemli görevi üstlenen elemanların çok iyi eğitimli olması,
5-Rafların çok düzenli organize edilmeleri ve doğru ön yüz yapılması,
6-Fiyat etiketlerinin görünür ve doğru olması,

şeklinde sıralanabilir.

Merchandising çalışmalarının geri dönüşü ve firmaya / markaya olan katkısı ne şekilde ölçülmektedir?

Tanzim-Teşhir uygulamalarının geri dönüşü satış raporlarından takip edilebilir. Uygulamaların başladığı anlardan itibaren doğru orantılı olarak satışların artması beklenir. Çok kısa sürede sonuçları alınması bakımından Merchandising çalışmaları önemlidir.

Merchandising çalışması yapmak için seçilecek ajansta bulunması gereken özellikler nelerdir?

Doğru yerde doğru teşhiri yapabilecek, doğru tanzim teşhir elemanını görevlendirebilecek, sahadaki gelişmeleri her türlü teknik araçla doğru ve hızlı bir şekilde takip edebilecek, tüm Türkiye'deki satış noktalarına hakim olabilecek bir ajansın seçilmesi gereklidir.

Hazırlayan
Alev GÜNGÖR
Kurucu Ortak
Dimar Direct MarketingEvent Management
www.dimartanitim.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder